Witaj!

Poradnik RolePlay
merlin0
Weteran




Posty: 1,084
Tematy: 162
Gru 2014
2,523
Ravenclaw
#1
Wiele osób przychodzących na nasz serwer ma problem z rozpoczęciem gry. Biega po zamku, bije z łapki. Miesza IC z OOC.
Wiadomo, brak wiedzy powoduje takie zachowanie. Postaram się wam przedstawić jak najwięcej informacji i porad.



#1-Co najważniejsze?
1.Zaplanuj, kim Ty chcesz grać!
- Najważniejsza rzecz, zanim zaczniesz grę zaplanuj kim chcesz grać. Czy postać będzie mądra, złośliwa, pomocna, leniwa etc.?

2.Wyobraźnia
- Staraj się wyobrazić postać w sytuacji, w jakiej się aktualnie znajduje. Przyłóż się chociaż troszkę czasem do tej gry, żeby każdy czuł się fajnie podczas grania na serwerze. Zaklęcie nie jest najważniejsze. Przecież bez nich również możemy rozegrać wiele fajnych akcji.
Przykładem może być głupie zapytanie o godzinę na dziedzińcu i rozpoczęcie krótkiego dialogu, który nawiązuje do ostatnich wydarzeń w szkole. W tej grze Twoja wyobraźnia nie ma żadnych granic, pamiętaj o tym.


3.To tylko gra!
- Ktoś Cię napadł, obraził, pobił, okradł, zabił (w grze) - to nic złego! 
Przecież to tylko gra i każdy chce się dobrze zabawić. Zawsze znajdzie się ktoś poszkodowany. Kto wie? Może ten poszkodowany za jakiś czas zyska więcej niż ten, co mu tę krzywdę sprawił? Staraj się podejść do tej gry z dystansem.


4.Rozegraj jakąś akcję!
- Nie stój jak kołek i rusz troszkę głową. Rozegraj jakąś małą akcję, na przykład przechodząc przez korytarz, widzisz kilku uczniów i zagadujesz do nich - spraw, by atmosfera stała się jak najlepsza.

5.Wczuj się w klimat!
- No właśnie, jak to zrobić? Proste pytanie i jeszcze prostsza odpowiedź. Wyobraź sobie, że przybyłeś do szkoły i jedyną rzeczą jaka jest dla Ciebie najważniejsze zdobyć najlepsze oceny! Dalej radź sobie sam. Historia zależy od Ciebie.


#2-Podstawowe pojęcia
1.RP (RolePlay)
- Naśladowanie realnego życia, z uwzględnieniem kilku warunków: czas i miejsce akcji, oraz postać wykonująca daną akcję. Lecz trzeba zachować pewne zasady. Bo przecież nie podbiegniemy do pierwszej lepszej osoby w realu i nie zaczniemy jej bić i wyklinać (a przynajmniej nie osoba normalna). Ogólnie rzecz biorąc prowadzimy naszą postać tak, jak tego chcemy, a raczej ona chce. Jesteś autorem książki która opowiada o pewnej postaci. Lecz jest w niej jeden wyjątek, każdą inną postać opisuje ktoś inny.

2.IC (In Charakter)
- Świat wewnętrzny gry. Czas w którym osadzona jest nasza postać, w którym nie możemy ingerować w nią światem zewnętrznym (OOC ), przez np. pozyskiwanie dóbr poprzez znajomości z realnego świata. IC zapisujemy na normalnym czacie beż zadnych nawiasów. Akcje IC zapisujemy w **, lub używamy skryptowych komend /me i /do [Więcej niżej]. Pamiętaj że grając IC NIE POTRZEBUJESZ innego gracza. Chociaż razem z nim akcja jest ciekawsza. 
W IC zabrania się :
- Pisania emotikon np. xD,Shy,;P . Jak już chcecie wyrazić jakąś emocje to piszecie np: *smuci się* * uśmiecha się * itp.

Przykład akcji IC :
1.[Obrazek: vWQvRUI.png]

3.OOC (Out Of Character)
- Charakter tej regułki jest przeciwieństwem IC. Więc, OOC to nic innego jak świat zewnętrzny gry, jak i świat rzeczywisty.
Przykład akcji OOC:
[Obrazek: 9h8XyXg.png]

4.OOC in IC (Ouf of Character in In Character)
- Jest to coś podobnego do MG lecz przejawia się tym iż mieszamy obydwa czaty. Przykładem jest pisanie OOC bez nawiasów (szybkie napisanie "()" powinno naprawić sytuacje). Zakazane jest także pisanie w IC skrótów myślowych jak sb, cb itp. (Pismo pokemonów zalicza się do tego)
Przykłady OOC in IC:
1.[Obrazek: kaeTBeV.png]

5.AFK (Away from Keybord)
- Sytuacja, w której gracz jest zalogowany na serwerze, ale OOC nie 
przebywa przed komputerem.


6.MG (Meta Gamming)
- Jedna także ze starszych reguł podestu RP, gdzie od jakiegoś czasu została zmylona z inną, także ważną, aczkolwiek różniącą się sporo regułą: OOC w IC (ją wyjaśnię jako kolejną ). MG'giem, nazwać możemy to co dzieje się w otoczeniu naszej postaci, ingerencją ze świata OOC.
Np. Mamy sprawę do Anny Margel w IC i piszemy na helpop "Zmija gdzie jesteś mam sprawe IC" lub dowiedzieliśmy się od kolegi na tsie o tym że ta dana osoba jest wilkołakiem i piszemy do niej w IC "Ty jesteś wilkołakiem, ugryź mnie"

Przykład MG:
[Obrazek: MzvsqPI.png]

7.PG (Power Gamming)
- Po polsku "Szybka gra" to poprostu wymuszanie akcji na innej osobie. Przeważnie dlatego iż osobie grającej nie chce się czekać aż osoba przeciwna się rozpisze.
Przykład PG:
[Obrazek: bS96YTM.png]

8.DM (Death Match)
- Czyli bicie innego gracza bez powodu, zazwyczaj 
występuje u trolli i dzieci z kompleksami którym się nudzi przed 
komputerem, bądź leją ich w szkole. Tyczy się to każdego ataku, różdżką też.


9.BA (Bug Abusing)
- Konkretnie, wykorzystywanie bugów na serwerze, przeważnie dla własnych korzyści.
Przykład BA:
[Obrazek: usxMYkB.png]

10.BH (Bunny Hopping)
- Jest to bezmyślne skakanie, w celu szybszego dotarcia do celu.

11.RK - (Revenge Kill)
- Zabicie osobnika z zemsty, często bywa tak, że jakiś koleś Cię zabije a ty będziesz chciał mu oddać.

12.NJ ? (Ninja Jacking)
- To zmuszenie kogoś do śmierci np. wepchanie do lawy czy celowe uderzenie rączką w gracza pod czas akcji RP, zmuszając ją do upadku.

13.TT - (Terminatorzenie)
- Jest to specjalne nie reagowanie lub pasowanie akcji IC które mogą zrobić krzywdę twojej postaci.
Przykłady terminatorzenia:
1.[Obrazek: GlgM6ge.png]

#3-Jak poprawnie rozpisywać akcje?
1.Akcje **udane**/**nieudane**
- Tego typu akcje są używane do rozgrywania naprzykład pojedynków.
Są uznawane za prawidłowe lecz łatwo sie przy nich pogubić podczas pojedynków z kilkoma osobami.

Przykłady użycia:
[Obrazek: tqQdZxQ.png]

2.Akcje kontyunowane akcjami
- Są to akcje podobne do akcji **udane**/**nieudane** lecz są estetyczniejsze. Wymagają pomysłowości lecz są naprawde lepsze.
Przykład użycia:
[Obrazek: HSiXH9f.png]

3.Komenda /me: Użycie komendy oraz zastosowanie.
- Komenda /me - Opisywanie czynności, którą wykonuje aktualnie Twoja postać. Jest ona główną komendą Role Play.
Przykład 1:
** Spogląda na zegarek. **
Jest to jeden z przykładów. Teraz każdy dookoła wie, że Ty spojrzałeś na zegarek. (Możesz także "pochwalić" się swoim zegarkiem wpisując markę np. /me spogląda na zegarek Casio.)
Przykład 2:
** Spogląda z uśmiechem na Stefana Batorego, po czym puszcza do niego oczko. **
Tutaj jest pokazane, że w komendzie /me nie istnieje MetaGaming z wykorzystaniem danego gracza prefixa. Powiedzmy chcemy zwrócić się akcją(uderzyć, podać rękę itp.) do drugiej osoby, możemy jego prefix użyć w /me. (Ale mimo to imienia i nazwiska IC owego gracza nie będziemy znać.)


4.Komenda /do: Użycie i zastosowanie z /me.
- Komenda /do - Opisywanie aktualnego stanu otoczenia, swojej postaci, pojazdu bądź biegu odgrywanej akcji. Ową komendą możemy zapytać gracza o stan otoczenia(jeżeli może być za to odpowiedzialny), stan jego postaci bądź pojazdu.
Przykład 1:
** Na czole Jessicy można zauważyć dosyć dużą ranę, z której sączy się krew. ((Jessica)) **
Jest opisana tutaj aktualna sytuacja, że na czole Jessicy jest dosyć duża rana. Można to napisać np. gdy nasza postać jest nieprzytomna - zwróci to uwagę przechodzących gracz obok Ciebie, tylko nie spamimy.
Przykład 2:
** Uderzenie nie było dość mocne, by Jessica doznała dość mocnych obrażeń. Miotła rozpadła się. ((Jessica)) **
Opisujemy aktualną sytuację podczas wypadku. Odgrywamy w tej chwili, że podczas uderzenia Twoja postać nie doznała większych obrażeń - oczywiście, jeżeli faktycznie te uderzenie było delikatne.


5.Komenda /do: Zapytanie na /do.
- Komendą /do możemy zapytać daną osobę o stan otoczenia(jeżeli może być za to odpowiedzialny), stan jego postaci bądź pojazdu lub aktualnej akcji. Na /do nie można oszukać drugiego gracza - trzeba pisać prawdę.
Przykład:
** Czy na ciele Stefana można zauważyć jakieś tatuaże? **
Pytasz danego gracza, czy np. na jego ciele można zauważyć tatuaże.
Otrzymujesz odpowiedź:
** Tak, na plecach Stefana można zauważyć dużego smoka. **
lub
** Tak, ale są one niezauważalne, ponieważ są pod koszulką. **


6.Komenda /do: Przenoszenie /me na /do.
- Jeżeli już dojdziesz do takiego rozwiniętego RP, będziesz starał umieścić jak najwięcej w swoim /me. Może się zdarzyć, że zabraknie Ci komendy /me, a dokańczanie dalej na /me nie wygląda dość estetycznie. Wtedy możemy zrobić to pisząc dalszą część akcji za pomocą komendy /do.
Przykład:
** Jessica łapie za tackę z lady, obraca się w stronę stolików, kieruje w stronę mężczyzn, stawia na stoliku tackę, po czym zestawia... **
** ...z niej talerz z pizzą przed Stefana, zaś szklankę Coli przed Maryśkę. **
Tutaj widać, jak wygląda przeniesienie komendy /me do /do - Na końcu stawiamy trzy kropeczki, następnie zaczynamy /do zaczynając od trzech kropeczek i kontynuując akcję.


#4-Jak kreować swoja postać?
1.Początki, czyli dobry pomysł!
- Dobrze, zatem Wasza poprzednia postać ginie, nie chcecie na Niej już grać, bądź po prostu dopiero zaczynacie. Wszystko zaczynamy od pomysłu. Najlepiej użyjcie do tego kartki A4. Dobrze się zastanów! Nie dawaj swojej postaci tylko pozytywnych cech, w końcu nikt nie jest idealny. Pomyśl nad tym kogo chcesz kreować. Tutaj wszystko zależy od Ciebie, to Ty jesteś panem sytuacji i to Ty decydujesz o wyborach swojej postaci.

2.Czyli co ja mam do cholery zrobić?
- Zaprojektuj sobie kartkę A4, bądź zaprojektuj sobie takową we własnej głowie. Załóż sobie dobre i złe cechy swojej postaci. Co lubi, czego nie lubi. Czy jest katolikiem, osobą wierzącą, czy ateistą. Wypisz plusy i minusy własnej postaci, wymień mocne i słabe strony. Czego się boi, co mu się podoba. Jakiej jest orientacji seksualnej. Jakiej kobiety/mężczyzny szuka i czy w ogóle szuka. Jakie ma w swoim życiu priorytety, jakie ma w życiu cele oraz ambicje (o ile w ogóle je posiada). Jakie ma przyzwyczajenia.

UWAGA!: Nie kreuj postaci, która jest już wykreowana przez kogoś innego w Twoim otoczeniu. Postaraj się, aby Twoja postać wprowadzała jakieś nowe akcje, sceny w grze. Aby urozmaicała rozgrywkę, aby wprowadzała złe, badź dobre emocje.


3.Biografia
- Musicie wymyślić sobie historię swojej postaci. Nawet jeżeli nie jest potrzebna. Jeżeli nie jest oparta na wydarzeniach IC to warto chociaż wymyślić sobie zarys historii Waszego bohatera. Reszta wyjdzie w praniu. 
Musicie wiedzieć w końcu co się działo w Waszej przeszłości i jak to odbiło się na Waszym herosie, prawda?


4.Wygląd mojej postaci.
- Wygląd jest bardzo ważnym elementem całej tej układanki. Większość z Nas gra pięknych, bogatych, muskularnych bogów! Jednak przecież każdy wie, że gdyby wszyscy byli boscy, to tak na prawdę nikt by nie był.  Wracając do wyglądu... Wygląd Waszej postaci powinien oddawać jej charakter.

5.Imię i nazwisko
- Pamiętajcie - wybierajcie mądrze! Wybrane imię i nazwisko zostaje już z Waszą postacią, więc musicie się zastanowić nad tym kilka razy, zanim podejmiecie decyzję. Warto jest przed wybraniem imienia i nazwiska zastanowić się, pogadać z innymi graczami. Może zagracie z Nimi braci? Siostry? To wprowadza wiele ciekawych akcji.
Te linki mogą ci pomóc:
-Spis imion [1]
-Spis nazwisk [1] [2]


Pomagali: Jason, Paula2002
merlin0
Weteran




Posty: 1,084
Tematy: 162
Gru 2014
2,523
Ravenclaw
#2
@Refresh



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten temat 1 gości



Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 MyBB Group.
Theme by XSTYLED modified by Hapel Dev Team © 2015-2024.